I´m alive!

Det trodde ni inte va?
Efter att jag upptäckte bettfelet på rexen (i februari) så funderade jag en del på hur jag skulle göra.
Ett bettfel i en kull på 8, är det ett genetiskt bettfel? Ingen kan veta det verkar det som. Så mycket enklare det vore om flera ungar i samma kull hade bettfel, då skulle jag inte tveka utan plocka föräldrar, syskon och halvsyskon ur aveln. Nu tvekade jag...
Jag valde att "ta hand om" och behålla kraniet på kaninungen. Känsliga läsare varnas:
Knölen på undersidan av käken, på samma sida som den förväxta tanden, gör vissa tveksamma på om det är ett genetiskt bettfel. Det kan vara en skada, eller något annat som påverkats av den yttre miljön.
Jag har inte kvar några av kullsyskonen, de som såldes har sk. "avelsförbud". Fast det är egentligen av andra skäl...som jag kommer berätta om i ett senare inlägg.
Jag har kvar båda föräldrarna och 3 halvsyskon dock. Jag har gjort några testparningar och kommer göra flera, allt för att vara så säker som möjlig. Fast 100% säker blir man aldrig verkar det som, slumpen gör som den vill och bettfel kan bäras av båda fast det inte dyker upp...även fast teorin säger att en viss % "borde" få bettfel.
Jag har avkommor efter halvsyskonen till salu, fast de som visar intresse får veta om att det förekommit ett bettfel som jag försöker ta reda på mer om.
Enligt många är det nog helt åt hel**te att sälja några avkommor ur den här "linjen", fast då känns det som att man även bör sluta köpa in avelsmaterial som inte testparats hos uppfödaren, eftersom man har ingen aning om vad man får hem! ...och som sagt, även fast testparningar gjorts och inget "skumt" dykt upp, så kan det finnas där ändå!
 

Kommentarer
Postat av: Annika Lundmark

Har nu läst dina inlägg om både valpar och kaniner flera gånger för att överhuvudtaget kunna ta in det hemska.
Jag är så ledsen för er skull och önskar verkligen att allt löser sig för er.
Skickar en stor styrkekram.

Svar: Tack så mycket, styrkekramar behövs!
kanintant.blogg.se

2013-05-27 @ 09:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0