Tråkigt slut på veckan!

I onsdags märktes alla rexungar födda i november. Samtidigt passade jag på att klippa klor och de vägdes och könssorterades.
Jag hade även en tanke om bettfelskontroll, fast det glömde jag bort...
Att en av hanarna vägde 1,4 kg och syskonen vägde 1,6-1,9 tänkte jag inte över, tyckte flera verkade lite tunna och bestämde mig för avmaskning!
Igår kom en som skulle köpa kaniner, ett par mellerudskaniner och en rexhona...född i november.
Innan köparen fick med sig kaninerna berättade jag om mina misstankar om mask och om rexhonan fortfarande var intressant så ville jag skicka med maskmedel. Så blev det, köparen tog med sig 3 kaniner och en "tub" Flubenol.
Idag, efter jobbet, avmaskade jag allihopa. Då upptäckte jag att en av rexhanarna, kullbror till honan som såldes, hade en hård knöl på undersidan av käken. Den satt fast, fast när jag kände på den så lät det nästan som tandgnissel. Då kom jag på det, att jag glömt att kolla tänderna!
Jag öppnade munnen på den lilla stackaren (den blå hanen som vägde 1,4 kg) och upptäckte det här:
Jag blev chockad och ledsen, så besviken på mig själv...att jag inte upptäckt det tidigare. Att kaninen fått lida för mitt misstag, att jag sålt en kanin ur kullen innan jag kollat igenom alla ordentligt!
Det kom självklart många andra tankar, om bettfel i generna, vad det kommer betyda i framtiden, att det finns ett par köpare som måste informeras (som köpt halvsyskon till den drabbade kaninen). Fast det viktigaste var självklart att avsluta lidandet för kaninen på bilden, det hoppas jag läsarna förstår!
Jag kontaktade självklart hon som köpt en kullsyster, hon får pengarna tillbaks och ska fundera på om hon vill lämna tillbaks kaninen eller ha kvar den..
Just nu känns det väldigt trist, jag kommer inte göra så mycket mer med det här idag dock...jag har helgen framför mig.
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Det var inte roligt att se, men en nyttig påminnelse. Hur pass tidigt kan man se om dom har bettfel?

Svar: Hej, jag har ingen tidigare erfarenhet av bettfel så jag vet inte. Fast jag gissar på att det är väldigt olika, beroende på hur allvarligt felet är. Sen kan säkert en kanins käke växa olika snabbt, och på några kanske det inte blir ett synligt fell förrens kaninen växt klart. Fast som sagt, jag vet inte. Bettfel strider "de lärda" om. Vissa menar t.ex att båda föräldrarna bär felet, andra menar att bara en förälder behöver bära det för att det ska dyka upp. Vissa menar att om tänderna ser bra ut vid 3-4 mån. ålder så är det inget bettfel, utan en "mekanisk" skada om kaninen får problem med tänderna senare, t.ex efter en olycka eller pga. felaktig utfodring.
kanintant.blogg.se

2013-02-16 @ 05:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0