Sista avsnitt av första säsongen av Skinnberedning för nybörjare!

Igår morse mjölade jag mina skinn på nytt, med kornmjöl (som jag bloggade om igår).
De fick ligga och "mjöla sig" hela dagen.
I lagom tid till Melodifestivalen, eller "Mello" som det tydligen kallas numera, borstade jag av mjölet. Skinnen var fortfarande ganska fuktiga fast jag kände att jag hellre påbörjar mjukgöringen lite för tidigt än lite för sent.
Skinnen ser inte mycket ut för världen efter att man borstat av mjölet:
Fast efter att man dragit i dem ett tag, och lyssnat till div. mindre bra "Schlagers", så blir de helt magiskt förvandlade. Vita, vackra och mjuka:
Efter att jag dragit i skinnen så de var vita och fina överallt så penslade jag på en mix av matolja, vatten, äggula och såpa. Sedan fick skinnen ligga och vila sig ett tag så de fick dra åt sig allt det goda. Sen var det bara att fortsätta dra, gnugga och tugga (som eskimåerna). Nej, tugga gjorde jag faktiskt inte, fast fingrarna känns lite trötta idag om jag säger så!
Skinnen är fortfarande lite fuktiga så jag har dragit lite i dem även nu på morgonen..
 
Nu har jag bara fotograferat köttsidan, det finns en till sida på skinnen, pälssidan. Den mjuka, gosiga sidan, den ska vi inte glömma bort:
Skinnet på bilden är från en Lilla Tysk Vädur, viltgrå.

Kommentarer
Postat av: Marie Neergaard

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=432.0
här är en länk på alungarvning med recept

Svar: Det finns otaliga recept om man googlar runt lite, det du länkar till stämmer hyffsat med det jag använt fast jag använde kornmjöl istället för vetemjöl eftersom det ger mjukare skinn. Vetemjöl ger vitare skinn, fast hårda!
kanintant.blogg.se

2013-06-01 @ 13:32:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0