Har du starka fingrar, tålamod och tycker om att prata kanin?

 
Isåfall är du välkommen nästa gång det ska "dras hinnor"!!
 
Bild nr. 1 visar ett av skinnen efter att det plockats ur alunbad 1.
Vätskan har vridits ur och det är dags att dra av hinnan!
Bild nr. 2 visar samma skinn, fast med mer än halva hinnan avdragen.
Bild nr. 3 visar skinnet efter att hela hinnan avdragen och skinnet skrapats.
Äldsta dottern drog av hinnan på dvärgvädursskinnet. Cool tjej som bereder skinn från egenuppfödd kanin!
Nu ligger skinnen i alunbad 2, nästa steg är inte lika jobbigt och tidkrävande. Hur. vad och varför får ni läsa om i ett senare inlägg!
 
 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Här reste en kanin til Nangilima i dag. Bara köttet blev kvar då pälsen tyvärr var i fällning. Men en annan gong vill jag bereda med alun :)

Svar: Du har stor frys, fyll den med skinn så kan vi bereda dem nästa gång jag kommer och hälsar på!
kanintant.blogg.se

2013-02-05 @ 23:34:39
Postat av: Jessica

Fortsätter följa...
Om jag vill ta vara på ett skinn om någon av mina lämnar in ... vad är första steget?
Sen kanske jag dyker förbi och hjälper till med hinnor ... har halvstarka nypor och älskar kaninprat.

Svar: Bra med starka nypor, kan användas till mycket!
Första steget är att flå kaninen, fast det kanske inte var det du undrade? Jag fryser in mina skinn tills jag har tid och lust att bereda dom. När de tas ut från frysen ska de tinas i saltvatten :-)
kanintant.blogg.se

2013-02-06 @ 14:59:06
URL: http://tranbarets.se
Postat av: Marie Neergaard

roligt att läsa om din beredning av skinnen kan du inte ta med vad du gör av dem med? Hade varit roligt o inspirerande att få ta del av. vänligen Marie

Svar: Tyvärr har jag inga kunskaper om det att dela med mig av...än. I oktober ska jag gå en kurs och efter det så blir det såna blogginlägg. Innan kursen ska jag bereda ett antal skinn som ligger i frysen så jag har något att jobba med. Är man duktig med nål och tråd så är det nog bara fantasin som sätter gränser. Jag är inte duktig vad gäller handarbete och har därför inte vågat mig på att testa på egen hand.
kanintant.blogg.se

2013-06-01 @ 11:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0