Fel och strul och...

...nu har jag börjat om!
 
I onsdags mjölade jag in mina 4 skinn!
Problemet var dock att jag glömt bort att KORNMJÖL var det optimala för att få mjuka, fina skinn!
Jag hade för mig att det stod något om vetemjöl fast när jag dubbelkollade såg jag att det stod att vetemjöl ger vitare skinn, fast hårda!
Vem vill ha hårda skinn?
Kornmjöl fanns inte hemma. Vetemjöl fanns det gott om. Jag chansade och körde med ekologiskt rågmjöl!
Nästa problem: Jag jobbar!
När skinnen hade torkat precis lagom och var klara för mjukgöring, då var jag på jobbet och skottade snö!
När jag kom hem torsdag kväll var skinnen hårdare än.....något väldigt hårt!
Jag funderade på om jag skulle borsta av mjölet och bara trycka ner skinnen i alunbad 2 igen.
Fast sen kom jag på att kursledaren på skinnkursen lovat "supprt hela dygnet"!
Jag letade fram nr. och ringde.
Nej, de behövde inte bada på nytt, det skulle räcka med att badda/spreja med alunvatten, "fast det kan vara tidkrävande, man kan få hålla på ett tag". Jag testade med ett skinn. Jag baddade med svamp, 2 gånger under kvällen. Fast det vart inte mycket skillnad.
Sen var det det där med mjölet, att jag använt fel.
Hmm...
Igår åkte jag till Coop och köpte ekologiskt KORNMJÖL!
Och efter en ny dag med snöskottning borstade jag av all felaktigt mjöl och tryckte ner skinnen i alunbad två, omgång 2!
Där har de nu legat hela natten och har precis fått en morgondusch + centrifugering!
 
Nu ska jag mjöla om och mjöla rätt!
 
Och till nästa gång har jag lärt mig att jag måste börja procerduren på rätt dag, så skinnen är lagom torra för mjukgöring en dag jag är ledig!
 

Kommentarer
Postat av: Ulric

Du får ju ta med dig skinnen till jobbet.

Svar: Det funkar säkert att dra i kaninskinn på vissa jobb, fast det funkar dåligt i mitt jobb :-P
kanintant.blogg.se

2013-02-09 @ 11:02:19
Postat av: Potatisblomma

Rulla ihop skinnen och lägg i en plastpåse i kylen, så håller de sig halvfuktiga medan du jobbar och skottar :-)

Svar: Tusen tack för tipset! :-) Hoppas jag slipper det med de här skinnen, nu är det helg så jag borde hinna mjukgöra dem, om jag så ska sitta uppe hela natten ;-)
kanintant.blogg.se

2013-02-09 @ 11:48:07
Postat av: Bella

Kul blogg! Passar perfekt för jag håller på och lär mig att bereda kaninskinn. Jag insåg just att de två som ligger på tork här hemma just nu inte är mjölade... Varför mjölar man dem?

Svar: Om jag förstått det rätt så mjölar man för att skinnen inte ska torka för snabbt, samt att mjölet ska "göra något" med skinnet så mjukgöringen går lättare och håller i sig. Fast det var inget bra svar känner jag, någon annan kanske kan ge ett mer specifikt svar!?
kanintant.blogg.se

2013-02-09 @ 23:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0